30 Ocak 2015 Cuma

'Üstün' BREEAM sertifikalı Carnegie İlkokulu, Dunfermline, İskoçya


2011 yılında tamamlanan ve £8 milyonluk bütçesi ile inşa edilen Carnegie İlkokulu, 424 ana akım öğrencisi, 140 anaokulu öğrencisi ve 20 ek-destek gereksinimli çocuğu barındırmak üzere tasarlanmıştır. Okul alanı Dunfermline’ın doğu tarafında yüksek, eğimli ve güneye bakan bir konumda yer almaktadır. Sahanın topoğrafyası zorlayıcı olmakla birlikte, mevcut kademelerin kullanımı ile, gerçekten uyarıcı, farklı ve ilginç bir eğitim ortamının yaratılmasına yardımcı olmuştur. Modern müfredata uygun ve gelecek ihtiyaçlara uyarlanabilir, son derece işlevsel ve sürdürülebilir bir okul oluşturmak için, yüksek kaliteli bir tasarım talebiyle tasarlanan okul Civic Trust 2013 ödüllerinde bölgesel finalist olmuştur.


Çok-disiplinli tasarım danışmanlığı yapan Morgan Sindall Profesyonel Hizmetler ve uluslararası mimari kuruluşu Archial, doğal ışık, rüzgar ve sudan maksimum derecede yararlanan Carnegie İlkokul tasarımı ile 'Üstün' BREEAM sertifikası alarak yüksek takdiri elde etti ve türünün ilk örneği oldu.

Konsept olarak, binaların zarif bir biçimde birbirinden ayrıldığını, ancak özünde birbirleri ile ilgili beş bölümden oluştuğunu ifade edilebiliriz:

• Ana girişe bitişik, anaokulu tesislerini içeren doğu öğretim bölgesi

• Küçük çocuklar için ve dolayısı ile anaokuluna en yakın konumda olan, hazırlık okulu öğretim kanadı

• Ortaokul öğretim kanadı

• Okulun özel ihtiyaç tesislerinin çoğunu da içeren, üst ortaokul öğretim kanadı

• Merkezde yer alan ortak “merkez” bölge, ahşap kaplamalı olup beden eğitimi, toplantı salonu ve idari tesisler dahil olmak üzere başlıca ortak alanların yanı sıra, kolonlarla destekli çinko kaplama kütüphane ve diğer bazı özel ihtiyaç olanaklarını da içermektedir.


Bu yaklaşım, binanın kademeli bölümleri ile, tüm temel öğretim alanlarının iç ve dış mekan arasında güçlü bağlantısını sağlamakta ve çoğu durumda, doğrudan fiziksel bir bağlantıya olanak vermektedir. Okulun bina formu olarak basit “rüzgar gülü” stratejisi aynı zamanda görsel ilgi ve hem içeride hem de dışarıda özgün bir karakter ve çeşitlilik sağlamaktadır. Parlak, havadar ve geometrik olarak ilginç orta merkez, yalnızca herkes için çok amaçlı esnek bir alan yaratmakla kalmayıp, aynı zamanda projenin bir bütün olarak sembolik ve işlevsel kalbini oluşturmaktadır. Bu şekilde, konsept yeni binanın çeşitli unsurları için açık bir okunabilirlik ve anlaşılabilir hiyerarşi yaratmakta, öte yandan her bölümü ikna edici ve son derece ilginç, şeklini doğrudan özet gereksinimlerinden ve şartlarından ve sahanın sunduğu olanaklardan alan, bir bütün halinde birleştirmektedir. Öğretim kanatlarının nispeten dar şekli aynı zamanda etkili karşılıklı havalandırma ve gün ışığı penetrasyonu, gelecekte kolay genişleme ve uyarlanabilirliğe ve de içerisi ve dışarısı arasında çeşitli bağlantıların daha da kuvvetlendirilmesine yardımcı olmaktadır. Ayrıca, bu yaklaşım ölçek manipülasyonunda, yaş grubu oyun alanları oluşturularak genç çocuklara hitap eden ilginç alanların hem içeride hem de dışarıda yaratılmasında önemli bir rol oynamakta ve de yetişkinler için gözetim olanaklarını arttırmaktadır.

Carnegie’nin spor salonu ve yemekhanesi, katlanabilir bir bölme ile ayrılan iki oda şeklindedir. Odanın bölünmüş olmasına veya tek bir alan olarak kullanılmasına bakılmaksızın, doğal olarak havalandırılmakta ve yüzde beş oranında yüksek gün ışığı faktörleri sunmaktadır. 45.000 litrelik yeraltı deposunda toplanan yağmur suyu okul tuvaletlerinin rezervuarlarında kullanılmakta, böylelikle temiz su talebi %50 oranında azaltılmaktadır. Ek bir güç kaynağı olarak, bir 15kW rüzgar türbini mevcut olup, işletme masraflarını ve karbon emisyonlarını azaltmaya yardımcı olmakta, hatta devletin Besleme Tarifesi düzeni üzerinden okul için gelir bile üretmektedir. Doğal ışığı maksimize etmek ve aydınlatma ihtiyaçlarını yüzde 90’a kadar azaltmak üzere, pencereleri konumlandırmak için dinamik simülasyon yazılımı kullanılmıştır.


‘Üstün’ BREEAM dereceli bir binadan beklenebileceği gibi, okul yüksek düzeyde doğal ışıkla doludur ve mükemmel doğal havalandırma sistemlerinden yararlanmaktadır. Aynı zamanda mükemmel ısıl performans standartlarına sahip bir doku ile yüksek hava sızdırmazlık düzeyleri ile inşa edilmiştir. Binanın çeşitli elemanları da zengin, ancak katı bir malzeme yelpazesi ile ifade edilmiştir, bunların hepsi birlikte binayı yakın çevresi için görsel bir odak noktası olarak tanımlamaya yardımcı olmaktadır.

Carnegie Okulu, zengin alan ve deneyim çeşitliliği ile ilk olarak ve en önemlisi yalnızca öğrencilerinin eğitsel başarısını teşvik etmekle kalmayıp, aynı zamanda aktif olarak keyif alabilecekleri kurumsal olmayan, eğlenceli ve ödüllendirici bir ortam yaratarak, onların süregelen sosyal gelişimini de desteklemektedir. Dış perspektiften bakıldığında, yeni okul Dunfermline kasabasına yeni ve özgün, gereğine uygun olarak onurlandırılmış ve koşullarına uyumlu, ancak aynı zamanda görsel ifadesi açısından soyut ve ilginç, kentsel bir yapı sunmaktadır.



Kaynaklar:
http://designbuybuild.co.uk/?p=349
http://www.e-architect.co.uk/scotland/carnegie-primary-school
http://professionalservices.morgansindall.com/uploads/downloads/Carnegie_Primary_School.pdf

Fotoğraflar: Keith Hunter Photography

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder